wycena maszyn i urządzeń

Wycena maszyn i urządzeń

Podstawowym celem wyceny maszyn, urządzeń, środków technicznych czy linii produkcyjnych jest oszacowanie ich wartości rynkowej. Wartość rynkowa – to cena, jaką gotowy jest zapłacić potencjalny nabywca w przypadku, gdy zachodzą następujące czynniki: strony są niezależne, nie działają w sytuacji przymuszenia, znają okoliczności i cechy środka będącego obiektem transakcji oraz istnieje odpowiedni czas na podjęcie decyzji.

Pierwszym etapem przeprowadzenia wyceny maszyny jest wizja. W jej trakcie rzeczoznawca dokonuje oględzin i sprawdzenia stanu technicznego wycenianego urządzenia. Rzeczoznawca może zadawać w czasie wizji sporo pytań. Do sporządzenia profesjonalnej wyceny bowiem potrzebuje on garść informacji o przedmiocie wyceny. Należą do nich: rok produkcji, model i typ urządzenia, producent, konstrukcja, dodatkowe wyposażenie. Również nie bez znaczenia są przebyte remonty i naprawy danego środka trwałego, jego wydajność, jak maszyna działa, jakie jest jej przeznaczenie.

Kolejnym etapem jest przeprowadzenie właściwego procesu wyceny. Wartość rynkową przedmiotu szacuje się stosując podejście porównawcze lub kosztowe. W podejściu porównawczym bierze się pod uwagę wartości porównywalnych ruchomości na rynku pierwotnym/wtórnym.

Podejście kosztowe określa koszt zastąpienia ruchomości nowych oraz ubytek ich wartości z przyczyn fizycznych, funkcjonalnych i ekonomicznych.
• czynniki techniczne (zużycie fizyczne) –dotyczące zużycia fizycznego urządzenia lub maszyny, związane głównie z istnieniem tarcia, nacisków oraz zachodzeniem reakcji chemicznych w materiale danych elementów, jak i między materiałem a otoczeniem.
• czynniki funkcjonalne (zużycie funkcjonalne)– wynika z postępu technicznego i technologicznego, dotyczy zmiany rozwiązań funkcjonalno-użytkowych maszyn.
• czynniki ekonomiczne (zużycie ekonomiczne) –czynniki zewnętrzne, na przykład brak określonych surowców, zmiana przepisów prawa, zmiana przepisów związanych z ochroną środowiska, obniżenie popytu.

Rzeczoznawca majątkowy dokonuje wyceny maszyn i urządzeń między innymi w celu:

  • określenia udziału środków trwałych w majątku przedsiębiorstwa,
  • określenia wartości dla celów podziału majątku,
  • oszacowania środków technicznych dla potrzeb dokonania przekształceń własnościowych, upadłości, fuzji, likwidacji przedsiębiorstwa,
  • ustalenia wartości początkowej i wysokości odpisów amortyzacyjnych,
  • określenia wartości zabezpieczenia kredytu, pożyczki lub zastawy,
  • określenia wartości likwidacyjnej jako ceny wywoławczej na przetargu, aukcji, licytacji,
  • ustalenia kwoty bazowej w negocjacjach cenowych celem zawarcia umowy,
  • ustalenia wartości rynkowej jako podstawy wyznaczenia wysokości podatku, cła, akcyzy, opłaty skarbowej,
  • ustalenia wysokości szkody dla potrzeb postępowania ubezpieczeniowego,
  • określenia czynszu za najem.

Wycena maszyn i urządzeń sprowadza się do oszacowania wartości środków trwałych, określenia ich rodzaju, utraty wartości, kosztów oraz czynszów. Oszacowanie wartości środków jest określeniem wartości z uwzględnieniem wszelkich koniecznych w tym celu atrybutów, mających istotne znaczenie dla wyniku przedmiotowego szacunku, z dokładnością wymaganą i konieczną ze względu na cel i wyceny maszyn. Najczęściej przy podejmowaniu wyceny maszyn i urządzeń określa się ich wartość rynkową. Wartość rynkowa jest natomiast definiowana jako racjonalnie określona ilość pieniędzy, którą kupujący będzie skłonny zaoferować sprzedającemu w zamian za przedmiot transakcji przy założeniu równości stron, bez istnienia przymusu wpływającego na decyzję o zakupie i sprzedaży, przy pełnej znajomości przedmiotu i okoliczności transakcji, oraz przy chowaniu odpowiednio długiego czasu wyeksponowania przedmiotu sprzedaży na wolnym rynku. Powyższa wartość uwzględnia m.in. wytwórcę, kompletność, stan techniczny, nowoczesność konstrukcji i wiek urządzenia, okres i sposób eksploatacji, a także warunki popytu i podaży odzwierciedlone ofertami ruchomości porównywalnych. Wspomniana definicja wartości rynkowej wymaga uszczegółowieniu w zależności od celu – odmienna jest przy wycenie maszyn nowych, a inna np. dla celów komorniczych – wówczas wycenia się wartość likwidacyjną przy sprzedaży wymuszonej.

Wycenę maszyn i urządzeń zlecisz na https://www.batiplus.pl/wycena-maszyn-i-urzadzen/ strona firmy Batiplus.

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. W tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy. Na rynku polskim dominują samochody stare.

Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominującym typem pojazdów jest benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego rynku samochodów. Na drugim miejscu z 40% były diesel, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%. Natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.

W pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. nowych samochodów osobowych – o 12,3% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Gorsze wyniki sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-18,3%), samochodów ciężarowych (-2,5%), przyczep i naczep (-8%) oraz autobusów (-8,9%).

Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w ciągu 6-ciu miesięcy 2022 roku zarejestrowano blisko 87 tys. tego typu pojazdów, o 10,3% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku.

Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce w ciągu pierwszego półrocza 2022 roku wyniosła 214,3 tys. sztuk – co oznacza spadek o 14,6% rok do roku.

Główny Urząd Statystyczny podaje, że w 2020 roku w Polsce zarejestrowanych było niecałe 33 mln pojazdów samochodowych i ciągników, a także prawie 1,7 mln motocykli. To przyrost o niecały milion w przypadku pojazdów samochodowych i ciągników oraz o ponad 80 tys. motocykli w porównaniu z 2019 r.

Analiza rynku motoryzacyjnego, wykazała, że liczba zarejestrowanych samochodów osobowych wzrosła z 24,4 mln w 2019 r. do ponad 25,1 mln w 2020 r.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *