wycena maszyn i urządzeń

Wycena maszyn i urządzeń

Podstawowym celem wyceny maszyn, urządzeń, środków technicznych czy linii produkcyjnych jest oszacowanie ich wartości rynkowej. Wartość rynkowa – to cena, jaką gotowy jest zapłacić potencjalny nabywca w przypadku, gdy zachodzą następujące czynniki: strony są niezależne, nie działają w sytuacji przymuszenia, znają okoliczności i cechy środka będącego obiektem transakcji oraz istnieje odpowiedni czas na podjęcie decyzji.

Pierwszym etapem przeprowadzenia wyceny maszyny jest wizja. W jej trakcie rzeczoznawca dokonuje oględzin i sprawdzenia stanu technicznego wycenianego urządzenia. Rzeczoznawca może zadawać w czasie wizji sporo pytań. Do sporządzenia profesjonalnej wyceny bowiem potrzebuje on garść informacji o przedmiocie wyceny. Należą do nich: rok produkcji, model i typ urządzenia, producent, konstrukcja, dodatkowe wyposażenie. Również nie bez znaczenia są przebyte remonty i naprawy danego środka trwałego, jego wydajność, jak maszyna działa, jakie jest jej przeznaczenie.

Kolejnym etapem jest przeprowadzenie właściwego procesu wyceny. Wartość rynkową przedmiotu szacuje się stosując podejście porównawcze lub kosztowe. W podejściu porównawczym bierze się pod uwagę wartości porównywalnych ruchomości na rynku pierwotnym/wtórnym.

Podejście kosztowe określa koszt zastąpienia ruchomości nowych oraz ubytek ich wartości z przyczyn fizycznych, funkcjonalnych i ekonomicznych.
• czynniki techniczne (zużycie fizyczne) –dotyczące zużycia fizycznego urządzenia lub maszyny, związane głównie z istnieniem tarcia, nacisków oraz zachodzeniem reakcji chemicznych w materiale danych elementów, jak i między materiałem a otoczeniem.
• czynniki funkcjonalne (zużycie funkcjonalne)– wynika z postępu technicznego i technologicznego, dotyczy zmiany rozwiązań funkcjonalno-użytkowych maszyn.
• czynniki ekonomiczne (zużycie ekonomiczne) –czynniki zewnętrzne, na przykład brak określonych surowców, zmiana przepisów prawa, zmiana przepisów związanych z ochroną środowiska, obniżenie popytu.

Rzeczoznawca majątkowy dokonuje wyceny maszyn i urządzeń między innymi w celu:

  • określenia udziału środków trwałych w majątku przedsiębiorstwa,
  • określenia wartości dla celów podziału majątku,
  • oszacowania środków technicznych dla potrzeb dokonania przekształceń własnościowych, upadłości, fuzji, likwidacji przedsiębiorstwa,
  • ustalenia wartości początkowej i wysokości odpisów amortyzacyjnych,
  • określenia wartości zabezpieczenia kredytu, pożyczki lub zastawy,
  • określenia wartości likwidacyjnej jako ceny wywoławczej na przetargu, aukcji, licytacji,
  • ustalenia kwoty bazowej w negocjacjach cenowych celem zawarcia umowy,
  • ustalenia wartości rynkowej jako podstawy wyznaczenia wysokości podatku, cła, akcyzy, opłaty skarbowej,
  • ustalenia wysokości szkody dla potrzeb postępowania ubezpieczeniowego,
  • określenia czynszu za najem.

Wycena maszyn i urządzeń sprowadza się do oszacowania wartości środków trwałych, określenia ich rodzaju, utraty wartości, kosztów oraz czynszów. Oszacowanie wartości środków jest określeniem wartości z uwzględnieniem wszelkich koniecznych w tym celu atrybutów, mających istotne znaczenie dla wyniku przedmiotowego szacunku, z dokładnością wymaganą i konieczną ze względu na cel i wyceny maszyn. Najczęściej przy podejmowaniu wyceny maszyn i urządzeń określa się ich wartość rynkową. Wartość rynkowa jest natomiast definiowana jako racjonalnie określona ilość pieniędzy, którą kupujący będzie skłonny zaoferować sprzedającemu w zamian za przedmiot transakcji przy założeniu równości stron, bez istnienia przymusu wpływającego na decyzję o zakupie i sprzedaży, przy pełnej znajomości przedmiotu i okoliczności transakcji, oraz przy chowaniu odpowiednio długiego czasu wyeksponowania przedmiotu sprzedaży na wolnym rynku. Powyższa wartość uwzględnia m.in. wytwórcę, kompletność, stan techniczny, nowoczesność konstrukcji i wiek urządzenia, okres i sposób eksploatacji, a także warunki popytu i podaży odzwierciedlone ofertami ruchomości porównywalnych. Wspomniana definicja wartości rynkowej wymaga uszczegółowieniu w zależności od celu – odmienna jest przy wycenie maszyn nowych, a inna np. dla celów komorniczych – wówczas wycenia się wartość likwidacyjną przy sprzedaży wymuszonej.

Wycenę maszyn i urządzeń zlecisz na https://www.batiplus.pl/wycena-maszyn-i-urzadzen/ strona firmy Batiplus.

W pierwszym kwartale 2022 roku zarejestrowano 102 tys. nowych samochodów osobowych – o 13,4% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Spadek sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-12,3%), samochodów ciężarowych (-3,4%) oraz przyczep i naczep (-2,8%). Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w pierwszym kwartale 2022 r. w Polsce zarejestrowano 42 tys. tego typu pojazdów, o 13,5% więcej niż rok wcześniej.

Bardzo niepokojące wskaźniki odnotowano w obszarze produkcji pojazdów. W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2022 roku w Polsce wyprodukowano zaledwie 90 tys. pojazdów – co oznacza spadek aż o 33,4% rok do roku. To najniższy od lat wynik pierwszych trzech miesięcy roku.  

W pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. nowych samochodów osobowych – o 12,3% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Gorsze wyniki sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-18,3%), samochodów ciężarowych (-2,5%), przyczep i naczep (-8%) oraz autobusów (-8,9%).

Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w ciągu 6-ciu miesięcy 2022 roku zarejestrowano blisko 87 tys. tego typu pojazdów, o 10,3% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku.

Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce w ciągu pierwszego półrocza 2022 roku wyniosła 214,3 tys. sztuk – co oznacza spadek o 14,6% rok do roku.

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *