Specjalistka / Specjalista ds. administracji floty

DECORA S.A

  Zakres obowiązków: bieżąca ewidencja i kontrola czynności związanych z flotą administrowanie

Lokalizacja: wielkopolskie, Środa Wielkopolska

Obszar zawodowy: Motoryzacja

Praca Środa Wielkopolska   Praca Administrator Floty Środa Wielkopolska

Więcej na ten temat

Praca w Motoryzacji

Pracownicy branży motoryzacyjnej mają coraz więcej powodów do narzekań. Polska gospodarka nie przyciąga zagranicznych inwestorów, którzy swoje fabryki wolą budować chociażby w sąsiedniej Słowacji.

Rośnie produkcja, rosną też płace w branży motoryzacyjnej. Siła robocza w regionie Europy Środkowo-Wschodniej staje się droższa. Według danych MonsterPolska.pl przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto w przemyśle motoryzacyjnym wynosi: w Słowenii – 1 545 euro (6489 zł, wzrost o 1 proc.), w Czechach – 1 293 euro (5 430 zł, wzrost o 4 proc.), na Słowacji – 1 218 euro (ok. 5115 zł, wzrost o 5 proc.), na Węgrzech – 1 209 euro (ok. 5 077 zł, wzrost o 10 proc.), w Chorwacji – 1013 euro (4 254 zł, wzrost o 6 proc.) i Serbii – 656 euro (2 755 zł, wzrost o 1 proc.).

Branża automotive doskonale sobie radzi – wciąż poszukuje kadry pracowniczej, której z roku na rok podnosi płace. Bo choć wykwalifikowany personel w Europie Zachodniej zarabia więcej od pracowników z regionu CEE, to i tu wynagrodzenia idą w górę.

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych.

Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.

Główny Urząd Statystyczny podaje, że w 2020 roku w Polsce zarejestrowanych było niecałe 33 mln pojazdów samochodowych i ciągników, a także prawie 1,7 mln motocykli. To przyrost o niecały milion w przypadku pojazdów samochodowych i ciągników oraz o ponad 80 tys. motocykli w porównaniu z 2019 r.

Analiza rynku motoryzacyjnego, wykazała, że liczba zarejestrowanych samochodów osobowych wzrosła z 24,4 mln w 2019 r. do ponad 25,1 mln w 2020 r.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *